26 Aralık 2015 Cumartesi

' OKUL ' OKUL MUDUR ?

Aslında 'OKUL' sözcüğü dilimize , Fransızca 'ecole ' kelimesinden geçmiş bir sözcük imiş; yani ki 'ekol , tarz ' anlamlarına geliyor...

Eğer öyle ise günümüzdeki okullar bizim tarzımız değil.com :)

Bunu da aslında en iyi Ömer Faruk okulu bırakınca anladım .

BU yazımda  sadece anaokulları hakkındaki fikirlerimden bahsedeceğim, çünkü şuan için bizi ilgilendiren kısım bu.

Düşünsenize ,bilhassa özel okullarda sabah 08:00 ( Servisi de süreye dahil ediyorum) akşam 18:00 yani ki 10 saat çocuk evden,annesinden ayrı!

Eve geliyor yemek ye ,azıcık oyun oyna hooop  saat 20:00 haydi yatağa ! Eee ben bu işten ne anladım? 
Çocuk annesiyle hepi topu 3-4 saat geçiriyor o da inşallah KALİTELİ olursa..

PEKİ NEDEN ?

Olası yanıtlar ;

'Okul sosyal  kuralları öğrenmesi için birebir !'

'Arkadaşa ihtiyacı var çünkü !'

'Yaaani aslında ben yetersiz bir anneyim ,ona yetemiyorum bu yüzden gönderiyorum!'

'Eğitim şart !'

'Çünkü çalışan bir anneyim !'

- Sondan başlayacak olursak ;  şahsi görüşüm annelerin en en en asgari olarak 2 yaşından önce çocuktan ayrılmamaları ve hatta bence asgari 4 yaştan önce ayrılmamaları yönünde ..

Yani bu bir tercih evet , ama çokkkk ciddi mecburiyetler  olmasa da , anneler de keşke evlatlarıyla olabilse diyor benim gönlüm hep...Umarım zamanla yasalar ve işverenler annelere daha da güzel çalışma imkanları sunar ..

-'Eğitim şart !'  ..

Evet ama bunun okul öncesi dönemde OKULda olması şart değil ki:)

-'Yaaani aslında ben yetersiz bir anneyim ,ona yetemiyorum bu yüzden gönderiyorum!'

 Hayır yetersiz anne yoktur ,kendini yetersiz hissetmek için bahaneler üreten anne vardır :) Bakınız önceki post :)

-'Arkadaşa ihtiyacı var çünkü !'

 Yahu kim bütün çocukları toplayıp da okullarda saklıyor ? Ben söyleyeyim yok öyle bir şey :) Çıkın parka ,girin anne bebek sitelerine arkadaş edinin kendinize ,oyun grupları kurun ,birlikte gezin, oynayın, öğrenin...

-'Okul sosyal kuralları öğrenmesi için birebir !'

Aslında öyle olmadığını düşünüyorum ben ..Okul ; çocukların başında sürekli öğretmenlerin olduğu , çoğu duygularını  tam olarak yaşayamadıkları bir ÖĞRETİM KURUMU..

Yani ki ; amaç 'sosyalleşmek 'ise ; bunu tam olarak sağlayamazsınız maalesef :/ Evet çekingen çocukların çekingenlikleri bir nebze aşılabilir ( aksine daha çok içine de kapanabilir) ,biraz daha kendilerini geliştirip, daha rahat ifade edebilirler .

Peki ya baskın karakterli çocuklar ?
Genelde (üzgünüm ama ) öğretmenler tarafından bir güzel etiketlenir , üstüne baskın özellikleri bastırılmaya çalışılmak suretiyle, karakterinin önüne geçilmeye çalışılır .

Okula giriş yapılmasından ,okuldan çıkış yapılmasına kadar, öğretmenlerin belirlediği KURALLAR çerçevesindedir, sosyallikleri de özgürlükleri de..

PEKİ 'ÖZGÜR SOSYAL ORTAM 'nedir ?

Bir sosyolog olmadığım için bunun terimsel açıklamasını bilemiyorum ama kendi çocukluğuma bakıyorum; zaman zaman liderlik taslayabilmekti mesela :) ; zaman zaman daha güçlü olandan çekinmekti; zaman zaman hakkını arayabilmek ve hatta kimi zaman söke söke almaktı ( şiddet olmaksızın elbette :)
Peki bunların kaçını yapabilir çocuklar okulda ? Cevap ; bence neredeyse hiçbirini ...


Bilhassa normal okullarda ( montessori ya da emilia tarzı okullar bunun dışında olabilir ) 3-4 yaşında 10 ila 20 arasındaki çocuk bir sınıfın içine koyuluyor ve bunların hepsi 'BEN 'deme döneminde ; buram buram ' İNAT ' kokan bir çağı yaşıyorlar.

Yahu bu çocuklar birbirlerinden daha da çok inatlaşma ve şiddet öğrenerek geliyorlar eve ! :/(

Şimdi bu yazdıklarımı eleştirenler olacaktır elbette ,kızanlar belki, tamamen yanlış görenler de ..Saygıyla karşılarım..

Ve tabi ki  tüm bu bahsettiklerimi göz önünde bulundurarak , gerçek sosyal ortamlar ve özgür tercihler sunarak eğitim öğretimi yürüten okullarımızı da tenzih ederim .

Ve yine ,hemen her yazımda yaptığım gibi ; altını çizmek isterim ki, bunlar sadece benim bir ANNE olarak yakın zamanda benimsediğim, belki ileride değişecek , belki de kendini  çürütecek olan , sadece 'neden bu sene okula göndermediğimizi ' , neden 'okul fikrinin bizden uzak olduğunu ' anlatmaya çalışan görüşlerimi içeren  bir yazımdır ;)


Tabi eğer çocuğu tüm gün t.v karşısına hapsedecek , ruhsal ve zihinsel  gelişimine katkıda bulunamayacaksanız aman ha evde tutmayın !

Devlet okulları bu anlamda ihtiyacınızı giderebilir .Sabahtan öğlene kadar mesela..

Ya da yarım gün gidebileceği özel bir okul. Ki bu okulun seçiminde ciddi anlamda özen göstermelisiniz ..

Muhakkak denetimi yapılan ,resmi bir okula gönderin..
Ayrıca okulda bir pedagog ,psikolog muhakkak bulunsun , okulu yakın olarak takip edin.

Ve okulunuzun ticari kaygılar güderek size ve çocuğunuza yaklaşmayacağından da emin olmaya çalışın.

Bilhassa DİNİ EĞİTİM veren kreşlerde özellikle özen göstermelisiniz ki fazla bilgiyi aman ha vermesinler ! Kaş yaparken göz çıkarmasınlar :(


'Peki okula yollamayalım da ne yapalım ?!

- Oyun grupları oluşturun . Çocuklar akranları ile, büyükleri ile bir araya gelsinler, birlikte oynayıp , öğrensin, birlikte projeler yürütsünler ..( Ki evde kardeş varsa bu buluşmalara çok sık ihtiyaç duyulmuyor )

Kendiniz oluşturamazsanız , halihazırdaki atölyelerin gruplarından istifade edebilirsiniz.

- İlgi alanına hitap eden kurslardan faydalanın, ki belediyeler bu anlamda ciddi imkanlar sunuyor artık . Jimnastik, yüzme, resim, at binme bunlardan bazıları olabilir.

- Birlikte planlı geziler yapın. Nereye gidelim, neleri görelim, öğrenelim ..

-Sık sık kütüphaneleri ziyaret edin .

- Birlikte oyunlar oynayın .' YAPAMIYORUM !' demeyin , illa ki ortak olarak zevk alacağınız bir alan bulabilirsiniz ,oyunları sadece aktiviteler olarak düşünmeyin ; zıplamak ,evcilik oynamak, at üstünde seyahatlere çıkmak da birer oyundur :)

-SOSYALLEŞİN,SOSYALLEŞTİRİN.. Bunun için de en verimli alan okulun aksine AİLE MECLİSLERİdir bence ..

Küçüklerine abilik/ ablalık etmeyi, büyüklerine saygı duymayı ,adabıyla oturup kalkmayı ,yardımlaşmayı , hal diliyle konuşmayı , aile büyüklerinin aile üstündeki tesiri başta olmak üzere sosyal pek çok konuyu AİLE MECLİSLERİnde öğrenirler .


Son olarak ; 'DOĞRU OLAN TEK BİR YOL YOKTUR !' sözümü yinelemek istiyorum .

Bu benim ve Ömer için DOĞRU OLAN YOL diye düşünüyorum .Nitekim 'OKUL ' lafı edilince Ömer Faruk'un beti benzi atıyor ( okulda hiçbir olumsuzluk yaşamamış olmasına rağmen ) ve nedeni sorulduğunda 'ÇÜNKÜ SANA İHTİYACIM VAR BENİM,ANNE !' diyor..

Eee  çocuk daha  ne desin ?! :))

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder